Switi Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Berdien en Esther - WaarBenJij.nu Switi Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Berdien en Esther - WaarBenJij.nu

Switi Sranan

Door: Berdien Kloosterman

Blijf op de hoogte en volg Berdien en Esther

07 April 2012 | Suriname, Paramaribo

Paramaribo, 06-04-2012
Lieve lezers,

Ik heb begrepen dat in Nederland het heerlijke lenteweer inmiddels vertrokken is, en dat er met Pasen zelfs natte sneeuw kan vallen. Daarom een zonnige blog vanuit het warme Suriname, om jullie ook een beetje te verwarmen.

Gisteren heb ik mijn laatste stagedag op de obstetrie gehad. Er zitten al zes stageweken op! Op state gaat het goed, ik ben al aardig op weg met de stageopdrachten. Gisteren een interview gehad met de verpleegkundig directie, voor ons onderzoek. Wij zullen een onderzoek doen naar ‘Werkkleding en hygiëne’. De tijd gaat ineens héél erg snel. De werkdagen gaan redelijk snel voorbij, en het stagelopen is erg leuk. Het is steeds gezelliger met de collega’s en ook de manier van werken begrijp ik steeds meer. Ik denk dat ik de manier van werken ook steeds beter kan accepteren en daarin mijn eigen draai kan vinden. En misschien had je het al gelezen ergens, maar ik heb ook mee gekeken met een OK. Een OK waarin een baarmoeder verwijderd werd, een OK van een sectio. Echt bijzonder hoor, om te zien hoe een baby zo uit de baarmoeder wordt gehaald. Maar ook hoe men om gaat met de hygiëne en steriliteit op de OK was bijzonder om te zien. Mensen lopen in en uit, en niet alleen via de sluis.
Daarnaast ook veel leuke dingen in het weekend gedaan:

Afgelopen weekend heb ik een hele leuke trip gemaakt. Ik ben naar Berg & Dal geweest. Een resort, met op 5 min. vaarafstand een adventure center. Vrijdagochtend gingen we vroeg op weg naar een hotel in Paramaribo om alsnog een lodge te betalen. Wij hadden dit woensdag en donderdag al geprobeerd, maar via de mail bleek het niet te werken. Daarom hadden we al gebeld, donderdag, en toen wij vertelden wie die mail had verstuurd, bleek die beste man er niet te werken?! Heel vaag.. maar goed, vrijdagochtend hebben we dan toch alles kunnen regelen. Rond 11 uur gingen we met de bus richting het resort, een rit van ongeveer 2 uur. Daar aangekomen overviel luxe mij. Wauw.. Heerlijk relax aan de surinamerivier stonden mooie stoelen. Na overleg hadden wij twee activiteiten bij het adventure center geboekt: canopy en kajakken. Voor de activiteiten golden twee prijzen: voor bewoners en toeristen. Wij wisten niet goed waar wij onder vielen, maar het scheelde behoorlijk qua geld. Wij hebben al heel wat energie verspild met het aanvragen van het visum om hier langer dan 90 dagen te mogen blijven, dus we waren vastberaden om te strijden voor het prijsje van ‘bewoners’. En die prijs hebben wij gekregen nadat we een blaadje lieten zien met de aanvraag voor het visum om hier langer te mogen zijn. Even snel naar onze lodge, die er verrassend goed uit zag. Een hemelbed en een lekker balkon. Het huisje stond op de heuvel, staande op palen, waardoor je tussen de bomen sliep. Ik heb het niet goed op de foto kunnen krijgen, maar het was in ieder geval geweldig. Er heerste rust, iets wat ik al een tijd had gemist in het drukke Paramaribo. In Paramaribo rijden de auto’s langs met keiharde muziek en vooral het nummer ‘nossa, nossa’ is een hit. Maar goed, nadat ik dus even snel mijn tas had weg gezet, en mij had omgekleed startte het eerste avontuur: canopy. Op 5 minuten vaarafstand lag het adventure center. Daar werden we in een sexy pakje gehesen en konden we even oefenen. Het vraagt namelijk nog wel enige vaardigheid: remmen, wat te doen als je stil staat voordat je bij de andere kant bent. Maar al snel was het de klim naar boven ,en was daar de eerste kabel. De gids vroeg zich af of het nog wel goed met mij ging, hij vond mij namelijk ineens zo koel. Dat kan kloppen, want ik was een beetje zenuwachtig en zag het ook echt niet zitten om aan een kabel te gaan hangen. Maar voordat ik het wist ging ik al. Wat was het een geweldige ervaring. Er ging namelijk ook een kabel over de Suriname rivier. Daar zag ik vooral tegenop. Toen ik die kabel gehad had, kon ik weer lachen. ;) Door de gidsen werden we aangemoedigd om op de kop aan de kabel te gaan hangen.. Ik twijfelen of ik dit wel zou doen.. Maar ik heb het wel gedaan.! :) Een goede afsluiting van deze leuke activiteit. Echt een aanrader om te doen. Terug gekomen hebben we lekker gechild in het zwembad, die uitkeek op de Suriname rivier. Daarna een beauty momentje: maskertje, nagels lakken. Om vervolgens fris en fruitig bij het diner te verschijnen. Tot slot een cocktail na.. En toen was het tijd om te gaan slapen. Maar ik moest eerst even genieten van de rust op het balkon. En lekker dat ik daarna heb geslapen..!! :) De volgende dag tot slot nog gekayakt, op de Suriname rivier naar de mama kreek. Genieten. Het was super lekker weer! Terug was wel iets zwaarder, want toen moest er tegen de stroom in geroeid worden. En toen was het terug naar Paramaribo. Ik heb elke minuten genoten van deze leuke en gezellige trip.
Voorgaande weekenden hebben we niet veel bijzonders gedaan. Vaak het ene weekend een wat uitgebreidere trip, het andere weekend gewoon in Paramaribo iets leuks doen. Zo zijn we naar Paramaribo Zoo geweest. Het was toen niet heel mooi weer, maar desondanks hebben wij ons wel vermaakt. Vooral de apen verveelden niet. Wat een grappige beesten. Ze liepen gewoon los in de dierentuin. Ook grote tijgers waren van héél dichtbij te bewonderen. Dat was best eng want ze zaten in een klein hokje waar ze telkens heen en weer liepen. Best zielig. En dan ook nog zo dichtbij. Straks bedachten ze uit verveling dat ze die ‘braka’ (zo worden NL hier genoemd) wel eens zouden laten schrikken. In de zoo was een mevrouw die een glitter tattoo kon zetten. Wij hebben allemaal een mooie tattoo genomen. Hij zou er twee weken op moeten blijven zitten, maar bij mij was die dr al eerder af. ’s Avonds zijn we naar de hermitage mall geweest: een luxe winkelcentrum, met een lekker restaurant waar heerlijke koffie te koop was. We hebben het er maar even van genomen.. :) (ter ere van Thomas, Lisanne’s vriend) Er waren ook heel veel mooie kleren, mooie schoenen.. Maar ik heb NOG niks gehaald. Het vervoer erna toe was trouwens nog een hele toer. We zouden met de bus, die tot half 10 behoort te rijden. Maar hij had er geen zin meer in, en was om 5 uur gestopt. Het is zaterdag.. Daarom mag dat blijkbaar. Stonden we daar dan.. Komt er een man voor rijden, raampje open: taxi??? Uhm.. ja.. Ik keek wat vertwijfeld, ik zag geen taxi bordje op zijn auto staan. Maar toch maar ingestapt.. En vanaf nu hebben wij onze persoonlijke taxi chauffeur. Zo gaat dat hier dus. Gewoon wat bijverdienen als taxi chauffeur.

Elke week houden we ook een grote was en schoonmaak dag. Overal lopen kleine mieren in huis. Ze komen af op zoetigheid. Alleen op zoetigheid dachten wij.. Vandaag kwamen we zo ook weer tegen in volle getale bij de schoonmaak. Maar niet alleen bij het schoonmaken, ook bij de was. Er werden al eerder opmerkingen gemaakt over gaatjes in de kleding. Die rare wasmachine kreeg de schuld.. Maar.. Toen wij vandaag een handwasje deden, bleek bij het ophangen van de kleding, ook overal kleine gaatjes in te zitten. Hoe kan dat nu??! Blijken die beesten onze kleren OP TE ETEN! Lang leve Suriname.. Ik denk dat ik met een lege koffer thuis ga komen..

Vandaag een heel bijzondere paasdienst mee gemaakt. Het verhaal van het sterven van Jezus werd voorgelezen, afgewisseld met zang. Het verhaal werd uit de Bijbel voorgelezen, maar alle evangeliën werden daarbij gebruikt zodat de geschiedenis volledig werd verteld. Nadat de kruisiging was voorgelezen, gingen wij als gemeente knielen. Ik heb Pasen heel intens beleefd. Het was zo bijzonder.. Om 17.00 uur startte er een zangdienst. Dit was een concert van ruim 3 uur. Erg lange zit. Aan het eind had ik zo’n trek. Maar het was wel een mooi concert.

Volgende week de wandelmars, waar wij heel sportief aan mee gaan doen. Wandelvierdaagse. Dan denk je een route van max 10km ofzo. Maar nadat ik mij had opgegeven, hoorde ik dat de langste route 17km maar liefst is! :O De kortste route is 9km. Dus; dat gaat nog wat worden.
Ik wens jullie goede paasdagen. Volgens mij had ik trouwens beter niet deze inleiding kunnen schrijven en wordt ik hiervoor gestraft: het heeft de hele dag geregend! Misschien is de lange regentijd begonnen.. :(

Veel liefs,
Berdien.

  • 07 April 2012 - 11:24

    Marco:

    Leuke foto's! Ik zie je dat je die Kaaiman probeert af te schrikken :-). Ik vermoed dat het succes had ;-)

    Hoe is het met de politiek daar? Volg je dat allemaal nog een beetje?

  • 07 April 2012 - 11:24

    Marco:

    Leuke foto's! Ik zie je dat je die Kaaiman probeert af te schrikken :-). Ik vermoed dat het succes had ;-)

    Hoe is het met de politiek daar? Volg je dat allemaal nog een beetje?

  • 07 April 2012 - 13:35

    Herman:

    Ook wel leuk om de weersverwachting in Paramaribo te zien.. Regen :P

    Hier is het ook wel leuk weer hoor, zo tussen de buien door is er best wel wat zon :D

    @ marco, de kaaiman kijkt idd wel een beetje bang, wel zielig voor zo'n lief beestje ;)

  • 07 April 2012 - 17:02

    Wilma:

    Leuk om te lezen, volgens mij heb je het prima naar je zin daar, of niet? Die zwagers van je steken je mooi de gek aan, wedden dat zij zo'n griezelig beest niet eens durven aan te raken?
    We wensen je nog een hele fijne leerzame tijd toe! (Al een knappe Surinamer aan de haak geslagen?)

    Groetjes van Alfred en Wilma en kinderen......

  • 07 April 2012 - 21:45

    Erika Van Dijk:

    Super om je verslag weer te lezen....wat bijzonder allemaal. Zo'n sectio....heb ik inmiddels 3 keer gehad. Of te wel, keizersnede... en ja, wij hebben foto's van het hele gebeuren. Dus bijzonder is het zeker! Geniet nog lekker daar, tot een volgende keer! Groetjes Erika!

  • 08 April 2012 - 15:54

    Cornelie:

    Mooi blog Berdien! Leuk om te lezen wat jullie allemaal hebben gedaan en hoe je alles ervaart en ervaren hebt. Geniet voor de komende week maar weer. Groetjes aan de rest ;)

  • 11 April 2012 - 07:25

    Henriette:

    Dag Berdien,
    Goed om te lezen dat het je zo goed bevalt! Ik hoor je nog zeggen dat je er ook tegenop ziet om te gaan. We zien je eind juni, nog veel plezier.
    hartelijke groet, Henriette

  • 18 April 2012 - 23:17

    Janneke De Bruijn:

    He Berdien,

    Leuk om te lezen al je verhalen, en wat moet het een goede ervaring voor je zijn om in Suriname het vak nog beter onder de knie te krijgen, nog een goede tijd toegewenst hoor!

  • 23 April 2012 - 20:59

    Renate D:

    Heel erg leuk om je reisverslagen door te lezen en je foto's te bekijken. Je maakt daar echt wat mee joh! Geniet ervan en succes nog verder met de laatste weken van stagelopen!
    Groetjes,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Berdien en Esther

Actief sinds 01 Feb. 2012
Verslag gelezen: 893
Totaal aantal bezoekers 58025

Voorgaande reizen:

04 Maart 2016 - 03 Juni 2016

India

14 Oktober 2013 - 20 December 2013

Vrijwilligerswerk kliniek Burkina Faso

24 Augustus 2013 - 27 Augustus 2013

Relax time

04 Februari 2013 - 08 Februari 2013

Studiereis Hbo-V

27 Augustus 2012 - 31 Augustus 2012

Praag

20 Februari 2012 - 02 Juni 2012

Stage voor opleiding hbo verpleegkunde.

15 Mei 2011 - 19 Mei 2011

Even er tussen uit!

Landen bezocht: