Op naar een nieuwe uitdaging - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Berdien en Esther - WaarBenJij.nu Op naar een nieuwe uitdaging - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Berdien en Esther - WaarBenJij.nu

Op naar een nieuwe uitdaging

Door: Berdien Kloosterman

Blijf op de hoogte en volg Berdien en Esther

29 Augustus 2013 | Nederland, Amsterdam

Beste familie, vrienden en belangstellenden,

Ik kan jullie met vreugde meedelen dat er een nieuwe reis op het programma staat voor ruim 2 maand.
Sinds ik terug ben uit Suriname heb ik meerdere kleine reizen gemaakt binnen Europa naar onder andere Praag, Lissabon en Milaan. Ik ben tot de conclusie gekomen dat reizen mij wel aan staat. :)
Voordat ik startte met de opleiding verpleegkunde riep ik vaak dat ik na mijn studietijd vrijwilligerswerk zou willen gaan doen. De ervaring in Suriname was voor mij een bevestiging dat ik dat kan en heeft mijn gemotiveerd om daadwerkelijk vrijwilligerswerk te gaan zoeken.
Begin jaar 4 benaderde ik een vriendin, Dorien van den Belt, om samen een werkvakantie te gaan doen in de zomer. Maar al snel bleek dat Dorien en ik dezelfde ambitie hadden om voor langere tijd naar het buitenland te willen. Zo doende zijn wij op zoek gegaan naar een project dat betaalbaar is en aansluit bij onze achtergronden. Dit wil zeggen dat Dorien binnen een project als fysiotherapeute aan de slag wil en ikzelf als verpleegkundige. Het was lastig om een geschikt project te vinden waarin wij allebei onze capaciteiten volledig zouden kunnen benutten. En ook de betaalbaarheid was soms ver te zoeken. Bij diverse organisaties moesten wij, naast onze ticket, 1200 euro voor 8 weken vrijwilligerswerk betalen, met een dikke streep onder vrijwillig. Na een zoektocht van zo'n drie kwart jaar is er dan eindelijk een project gevonden. Via de bemiddelingsorganisatie travel4change zullen wij ons in gaan zetten in Burkina Faso, in een kliniek in de stad Bobo-Dioulasso(http://www.travel4change.nl/burkina-faso).
Het is nog een vrij jong project, voor ons zijn 3 vrijwilligers en 2 stagiaires naar Bobo gegaan.

Ik zal mij in gaan zetten in de kliniek Dispensaire Trottoir. Dit is in Nederlandse termen een polikliniek voor de armere bevolking. Alle verpleegkundige handelingen komen er voor zoals infusie, bloed prikken etc. Meer informatie kun je vinden op: http://www.travel4change.nl/burkina-faso/projecten/dispensaire-trottoir
Er zijn ook nog een aantal andere klinieken in Bobo, welke ik ook zeker hoop te gaan bezoeken.
Dorien zal zich in een fysiokliniek in gaan zetten. Deze kliniek is niet toegankelijk voor iedereen vanwege de kosten. Dorien is de eerste fysio die voor travel4change gaat werken. Een hele uitdaging dus!
De voertaal in Bobo is Frans. Een mooie maar moeilijke taal, en dus een hele uitdaging. Wij zullen daarom taallessen gaan volgen in Bobo zelf. Hiermee steunen wij de plaatselijke economie.

Wij zullen 14 oktober 2013 vertrekken en 20 december 2013 terugkomen. Een nieuwe uitdaging in een weer heel andere cultuur t.o.v. Suriname. Ik heb er zin in! :) Op dit moment bereid ik mij voor op de reis door vaccinaties, visum, visa card te regelen en mij in te lezen in het land. En natuurlijk door hard te werken, want zonder geld geen reis.

Ik vind het leuk als je deze reis wilt volgen aan de hand van de blogs die ik ga schrijven. Je kunt je emailadres achterlaten op de site.
Als je al een mail hebt ontvangen van deze blog, sta je nog in de mailinglist die tijdens de stage in Suriname is samengesteld.
Ik weet nog niet hoe veel schrijfinspiratie, motivatie en mogelijkheden ik zal hebben maar dat gaat de tijd leren. Ik ben sowieso afhankelijk van internetcafés.
Laat gerust een reactie achter, altijd leuk om te lezen!

Liefs,
Berdien.

  • 29 Augustus 2013 - 17:25

    Cornelie:

    Super tof Berdien! Ik wens je super veel succes en plezier, maar gaat jou zeker wel lukken denk ik!

  • 29 Augustus 2013 - 17:28

    Els:

    Aaaaah berdien wat super gaaf! Ben benieuwd naar je ervaringen, ik ga je volgen! ;)
    Heel veel succes met alle voorbereidingen!
    Liefs

  • 29 Augustus 2013 - 19:11

    Jennie:

    ga genieten van het prachtige Afrika!!! en als je de smaak van Afrika te pakken heb kom op een volgende reis dan gezellig bij ons langs in oeganda :)

    liefs jennie

  • 29 Augustus 2013 - 19:29

    Jorieke:

    Leuk dat je na lang zoeken toch iets hebt gevonden! Alvast heel veel succes en plezier!

  • 30 Augustus 2013 - 16:58

    Anneke:

    Hallo Berdien!

    Wat een onderneming! maar ook heel waardevol en leerzaam.
    Een goede tijd daar gewenst, en eerst nog veel succes met alle voorbereidingen en een voorspoedige reis als het zover is.

    Groeten, Anneke collega RST

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Berdien en Esther

Actief sinds 01 Feb. 2012
Verslag gelezen: 827
Totaal aantal bezoekers 57991

Voorgaande reizen:

04 Maart 2016 - 03 Juni 2016

India

14 Oktober 2013 - 20 December 2013

Vrijwilligerswerk kliniek Burkina Faso

24 Augustus 2013 - 27 Augustus 2013

Relax time

04 Februari 2013 - 08 Februari 2013

Studiereis Hbo-V

27 Augustus 2012 - 31 Augustus 2012

Praag

20 Februari 2012 - 02 Juni 2012

Stage voor opleiding hbo verpleegkunde.

15 Mei 2011 - 19 Mei 2011

Even er tussen uit!

Landen bezocht: