Three weeks later.. - Reisverslag uit Coimbatore, India van Berdien en Esther - WaarBenJij.nu Three weeks later.. - Reisverslag uit Coimbatore, India van Berdien en Esther - WaarBenJij.nu

Three weeks later..

Door: Berdien en Esther

Blijf op de hoogte en volg Berdien en Esther

25 April 2016 | India, Coimbatore

Hoi!

Leuk dat je meeleest! Na een aantal weekjes stilte (sorry!) weer een nieuwe update.
We hebben zoveel te vertellen.. We zijn nu ruim drie weken op het project en hoe we het vinden verschilt per dag en per persoon. Inmiddels hebben we hier al heel wat activiteiten (en de nodige frustraties) achter de rug. We hebben ook veel geweldige momenten gehad met de meiden. Zo hebben we afgelopen zaterdag een modeshow georganiseerd met een groep van vijftig meiden, en of ze het goed deden? Wauw! Ze hadden zelf jurken gemaakt van afval en we hebben ons verbaasd over hun enorme creativiteit. Daarnaast zijn we gestart met gezondheid- en hygienevoorlichting.

Plannen en India zijn twee begrippen die niet in een zin geplaatst kunnen worden. Vol goede moed en met een houding van 'be ready for anything' begonnen we hier. Inmiddels blijkt dat soms toch erg veel geduld en flexibiliteit te kosten. Dus als je denkt een groep van vijftig kinderen te krijgen staan er gerust honderd op de stoep. En als je in je 'vrije tijd' toevallig in de buurt bent wordt je gerust gevraagd even een activiteit te verzorgen. Ofwel; improviseren met tachtig krioelende meiden voor je neus: Succes:-)
We worden hier af en toe heel moe van maar als zo'n middag slaagt verdubbeld dat absoluut ons energiegehalte!

Op dit moment hebben de meiden zomervakantie. Er is een programma gemaakt voor een Summer Camp waarin ook onze activiteiten zijn opgenomen. In verhouding tot het aantal meisjes is het personeel hier schaars, waardoor de opvoeding er geregeld bij inschiet. Hoewel de opvoeding in India er sowieso volledig anders uitziet. Complimentjes geven is niet gebruikelijk en kinderen worden vanaf jonge leeftijd al geacht voor zichzelf te zorgen en zich staande te houden binnen de groep. Je kunt je voorstellen dat tandenpoetsen e.d. er daardoor nog weleens bij inschiet. We helpen nu iedere morgen de jongste kinderen met douchen en starten deze week met fruit kopen.
Ook op geestelijk gebied is er wel kennis maar weinig begeleiding. Kortom: er is hier in alle opzichten nog genoeg werk aan de winkel!

Vandaag hebben we de meiden laten tekenen hoe ze zichzelf zien over tien jaar. Best schokkend dat een aantal meiden zichzelf dan tekent met twee kinderen en erbij schrijft: “husband is dead” . De reden hiervoor blijkt te zijn dat zij zelf geen vader hebben.

Tussentijds hebben we ons eerste uitje gehad, twee dagen naar het geweldige Ooty, ofwel Hillstation port (drie uur met de auto). We hebben enorm genoten van de temperatuur (zo’n 20 i.p.v. 40 graden), de bergachtige omgeving en een heerlijk matras! De weg ernaar toe was minder grappig vanwege de vele ‘hairpin bends’ en een taxichauffeur die met veel enthousiasme door de bochten scheurde. Resultaat: we kwamen boven als milkshake en vanwege de felle zon weer beneden als gezeefde tomaten. ;-)
Op de terugweg hebben we daarom een verkoelende duik genomen in een waterpark. We hadden vol enthousiasme onze bikini’s meegenomen maar dat bleek niet helemaal gebruikelijk. Dan maar full dressed het water in! Heerlijk, leuke glijbanen en een prachtig uitzicht op de bergen.

Gebedspunten:
- Blijvende positiviteit, energie en creativiteit om er zoveel mogelijk te kunnen zijn voor de meiden.
- Goede openingen voor gesprekjes waarin we hen kunnen bemoedigen.
- Inspiratie om hen ook op geestelijk gebied te kunnen helpen.

Om voor te danken:
-De geslaagde activiteiten waardoor we al veel positieve aandacht konden geven.
-Voor de ‘counselor’ die er sinds oktober is en veel geduld, aandacht en humor heeft.
-De begeleiding die we krijgen vanuit HVC en het werk wat we tot nu toe voor hen konden doen.

Bedankt voor jullie leuke reacties en steun vanuit Nederland!

Berdine and Esther

• 25 April 2016 - 13:47

Marieke:

Hee,

Leuk om het allemaal weer te lezen. Gave dingen gedaan zeg! Ik zou het niet kunnen bedenken;)
    Lekker dat jullie even er tussenuit konden. Ziet er mooi uit daar, zag ik op de foto's.
    Wat gaat de tijd hard he, jullie zijn daar al bijna twee maanden.

I AM PROUD OF YOU!!

Liefs,
    Marieke

• 25 April 2016 - 18:39

Arie En Jo:

Wow, meiden! Wat zijn jullie goed bezig...ondanks de heftigheid van wat jullie zien en horen, zetten jullie je maximaal in voor deze meiden. Echt mooi om te lezen. En leuk om de foto's te zien. Veel succes in de komende weken.

We denken aan jullie en bidden voor jullie.

Liefs Arie en Jo

• 25 April 2016 - 19:05

Lisanne:

Hoi meiden,

Wat leuk om weer te lezen over jullie belevenissen!! En leuke foto's...
    Tof dat jullie de meiden iets positiefs kunnen brengen. Heftig hoor dat sommige meiden nu al voorspellen dat hun man snel zal overlijden, dat kunnen wij ons hier in het veilige Nederland niet zo voorstellen.
    Succes met geduld opbrengen en flexibel zijn;)

Heel veel succes verder met jullie project!
    Ik bid voor jullie dat jullie de meiden iets positiefs mee kunnen geven voor hun toekomst, en dat jullie geestelijk iets voor hen kan betekenen.

Liefs Lisanne

• 25 April 2016 - 21:03

Pa En Ma:

Hoi India-reizigers,
    Wat fijn weer wat van jullie te lezen, het is best wel heel lastig met zo'n grote groep meisjes.
    Maar: elke druppel liefde is er 1. (waar die dan ook terechtkomt) Ben best trots op jullie, dat je ondanks alle frustraties toch positief weet te blijven. hou het op deze manier nog even vol en veel succes met nieuwe ideeën en acties. Ook op geestelijk gebied kunnen enkele woorden al zoveel doen bij deze meisjes die haken naar vrede, veiligheid en liefde. Ook goede foto's om een impressie te krijgen. Veel sterkte en Gods zegen toegewenst. Wij bidden elke dag voor jullie.
    Veel liefs van het thuisfront.
    Pa, Ma en de kids

• 25 April 2016 - 23:38

Marleen :

Hee meiden! Leuk die foto's, geeft toch een beeld erbij hè! 40 graden is wel heel erg heet, dan zal 20 graden inderdaad een verademing zijn. Wij verlangen hier ook naar die 20 graden, maar hier blijft het maar koud. Succes met zo'n grote groep meiden. Probeer de moed erin te houden, wat niet altijd makkelijk zal zijn.
    Kijk wat mogelijk is en laat het onmogelijke voor wat het is. Sommige dingen kun je nu eenmaal nooit of in elk geval niet in zo korte tijd veranderen. Ik denk hierbij ook aan het plannen, irritant he;)
    Ga maar lekker veel dagjes er tussenuit, ziet er heerlijk uit! Hahahaha, ik heb heel hard gelachen. Lijkt me inderdaad niet zo verstandig om in je bikini te gaan paraderen daar, aangezien blote benen al het een en ander veroorzaakt^^
    Jullie zijn gewoon al over de helft, bizar zeg! Tijd gaat hard en tegelijk zijn jullie al veel te lang weg haha.
    Geniet er nog even van en probeer het positieve eruit te halen, ook als alles even negatief lijkt.
    Liefs

• 26 April 2016 - 21:06

Iris:

Hee meiden!!

Wat leuk om alles weer te lezen! En wat een geniale woordkeuzes gebruiken jullie af en toe! Weer lekker gelachen!
    Maar heb wel één dikke respect voor jullie hoor! Even in jullie 'vrije' tijd toch maar weer even snel een activiteit in elkaar flanzen!
    Wat super dat jullie je zo hard inzetten voor die meiden daar! Ook qua hygiëne alle kleine kids douchen enzo! Dat zullen er vast een hele boel zijn!
    Had een filmpie gezien van die modeshow! Wist niet dat het van afval gemaakt was, super creatief zeg!
    Wel heftig dat ze zich over 10 jaar gewoon al zien met kids zonder man! Heavyy!
    Alles zo aanzien/horen zal ook niet altijd even makkelijk zijn! Succes en sterkte daarmee!

En super leuk dat jullie zo'n geniaal uitje hebben gehad!;-)
    super mooi weer de gebeds- en dank punten!

Leuk btw de foto's! op die ene foto zie je ff een horde aan dames! enorm!

Succes ermee! Ik denk aan jullie!!

Liefs;
    Iris

• 02 Mei 2016 - 10:35

Fam. Mauritz:

Ha meiden!
    Wat fijn weer wat te horen van jullie!
    Wat een overschakeling van het ene naar het andere project...
    Fijn om te horen dat jullie positief kunnen zijn, ondanks dat niet alles altijd leuk is.
    We zijn trots op ons nichtje dat zoveel mooie dingen doet met deze meiden.
    Echt veranderen kun je de situatie niet, maar elke glimlach die je ze geeft is waardevol!!
    Gelukkig kunnen jullie ook nog een ontspannend uitje maken, echt nodig hoor om bij te tanken.
    Erg leuke foto's, kunnen we ons een beetje voorstelling maken van jullie omgeving.
    Nog een goede tijd samen op dit project, we denken aan jullie!!

Liefs vanuit Nunspeet van ons allemaal!

• 05 Mei 2016 - 07:30

Berdien En Esther:

Dank voor jullie meeleven en lieve berichten!