Een nieuwe reis - Reisverslag uit Doetinchem, Nederland van Berdien en Esther - WaarBenJij.nu Een nieuwe reis - Reisverslag uit Doetinchem, Nederland van Berdien en Esther - WaarBenJij.nu

Een nieuwe reis

Door: Esther & Berdien

Blijf op de hoogte en volg Berdien en Esther

02 Februari 2016 | Nederland, Doetinchem

Hallo allemaal,

De afgelopen maanden hebben er vorderingen plaats gevonden omtrent het reizen. Een nieuwe reis is gepland. In deze weblog meer informatie hierover! Ik hoop samen met Esther van Baaren te gaan reizen. We kennen elkaar nog niet lang, maar het klikt zeker dankzij de gedeelde interesse in reizen. Wij zijn op een bijzondere en leuke manier met elkaar in contact gekomen. Esther had namelijk een oproepje in de krant geplaatst dat zij een reisgenootje zocht. Nou lees ik nooit de krant maar dankzij een oplettende vriendin kreeg ik het oproepje te zien. In het oproepje stond geen land vermeld, maar wel een 06 nummer. Dus de mobiel gepakt maar geen gehoor dus een voicemail ingesproken. S avonds werd ik terug gebeld en dat was een gezellig telefoongesprek. Een afspraak bij de V&D in Gorinchem werd gemaakt. Na een uurtje koffie drinken bij de V&D gingen we naar de organisatie (Hulp Vervolgde Christenen) en diezelfde middag besloten we het avontuur aan te gaan: samen naar India! Vanaf nu zullen wij samen via deze weblog schrijven over onze bezigheden tijdens reis. In deze weblog willen we wat meer informatie geven over wat we hopen te gaan doen.

Het kastenstelsel is in India in 1950 afgeschaft maar zit nog steeds in de cultuur. Hierdoor wordt nog steeds een bevolkingsgroep geweigerd in de maatschappij. Deze bevolkingsgroep worden De Dalits (onaanraakbare) genoemd. Mensen van een andere ‘kaste’ willen niets aanraken wat van de Dalits is. Daarnaast is er ook het ‘vrouwenprobleem’ in India. De waarde van een vrouw wordt in India als minimaal gezien; Er vinden dagelijks verkrachtingen plaats, meisjes worden na hun geboorte regelmatig ‘weggegooid’, jonge meisjes worden door hun vader gebruikt als prostituee om een inkomen te verzamelen. Voor veel vrouwen is het haast onmogelijk een zelfstandig bestaan te leiden. Het derde probleem is de Christenvervolging. De afgelopen tien jaar is die sterk toegenomen. Het gebeurt steeds vaker dat christelijke samenkomsten worden verstoord door Hindoe-extremisten. Evangelisatie in India is mogelijk, maar erg gevaarlijk.

De projecten die wij gaan bezoeken
Via een Nederlandse organisatie (Hulp Vervolgde Christenen) zullen wij in zowel Noord- als Zuid-India lokale projecten bezoeken.
Allereerst zullen wij Project Thomas bezoeken in Lucknow. Binnen dit project zijn bijna alle kinderen afkomstig uit een Dalit familie. Project Thomas biedt deze kinderen onderdak, voedsel en onderwijs. Daarnaast zijn binnen dit project veel kinderen opgenomen die om veiligheidsredenen niet thuis kunnen wonen.
Eind maart tot eind mei zullen wij ons gaan inzetten in het Michael John Job Centre. In het MJJC worden (wees)meisjes en vrouwen opgevangen. Daar krijgen zij onderdak, voedsel en onderwijs. Onderwijs is vaak de enige manier voor deze meisjes om een goede toekomst op te bouwen in India.

Over onze activiteiten
Kort gezegd zullen wij de medewerkers gaan ondersteunen in de verzorging en begeleiding van de kinderen. De volgende activiteiten hopen wij onder andere te gaan doen: de kinderen individuele aandacht geven door verschillende activiteiten/voorlezen/ gezondheidsvoorlichting geven o.a. over hygiëne en EHBO, mogelijk een schoonmaakactie houden in het opvanghuis. Het is lastig om vanuit Nederland de activiteiten al heel concreet te maken. 'Be ready for anything' is ons motto.

Financiële steun
Als u onze activiteiten in India wilt ondersteunen, kunt u uw gift overmaken naar:
ABN AMRO: NL 51 ABNA 0561455139
ING: NL 18 INGB 0003134057
t.n.v. Stichting Hulp Vervolgde Christenen.
Of ga naar: www.stichtinghvc.nl/geven
Maak uw gift over o.v.v. ons projectnummer: 8024. De organisatie heeft een ANBI status, waardoor uw gift fiscaal aftrekbaar is. Een contante gift is ook mogelijk en van harte welkom. Uw gift wordt uitsluitend gebruikt voor de projecten.

Hartelijke groet,
Esther van Baaren & Berdien Kloosterman.

• 02 Februari 2016 - 13:18

Agnes:

Leuk! Ik ga jullie volgen!

• 29 Februari 2016 - 17:38

Jesca:

Goed bezig! Ik ben erg benieuwd naar je verhalen,
    ik hoop dat jullie daar veel kunnen betekenen;)
    Succes!

• 03 Maart 2016 - 18:43

Floor Thissen:

Goede reis! Ik ben heeel benieuwd naar je verhalen!

• 07 Maart 2016 - 09:31

Danielle (Thuishulp):

Hoiiiiiii ook ik ben natuurlijk benieuwd naar jullie belenissen daarzo.
    Geniet ervan want voor jullie het weten is de tijd voorbij! Succes!!!!